{"id":3043,"date":"2022-08-21T12:02:23","date_gmt":"2022-08-21T12:02:23","guid":{"rendered":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/?p=3043"},"modified":"2022-08-22T09:14:00","modified_gmt":"2022-08-22T09:14:00","slug":"kilka-slow-o-barierach-komunikacyjnych-w-kontakcie-z-dorastajaca-jednostka%ef%bf%bc","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/kilka-slow-o-barierach-komunikacyjnych-w-kontakcie-z-dorastajaca-jednostka%ef%bf%bc\/","title":{"rendered":"Wychowanie jako wymagaj\u0105cy proces, zar\u00f3wno dla dziecka jak i rodzica"},"content":{"rendered":"\n

Wychowanie dziecka to pi\u0119kny, ale i odpowiedzialny proces, z kt\u00f3rym wi\u0105\u017c\u0105 si\u0119 niekiedy sytuacje trudne, wymagaj\u0105ce odpowiednich reakcji ze strony opiekun\u00f3w. To zupe\u0142nie zrozumia\u0142e, \u017ce rodzice poszukuj\u0105 wskaz\u00f3wek odno\u015bnie tego jakie kroki podj\u0105\u0107, aby m\u00f3c w jak najlepszy spos\u00f3b wspiera\u0107 swoje pociechy na kolejnych etapach rozwoju. Jak motywowa\u0107 do w\u0142a\u015bciwych zachowa\u0144? Jak sprawi\u0107, aby maluch wyr\u00f3s\u0142 na szcz\u0119\u015bliwego, doros\u0142ego cz\u0142owieka? Zastan\u00f3wmy si\u0119 jak w procesie wychowawczym zadba\u0107 o dziecko, jak i o rodzica.<\/p>\n\n\n\n

            Nasze wsparcie mo\u017ce mie\u0107 miejsce ju\u017c wtedy, gdy zauwa\u017cymy, \u017ce dziecko stara si\u0119 zrobi\u0107 co\u015b lepiej ni\u017c zawsze, jest bardziej pomocne, staranne. Wzmacniamy w\u00f3wczas sam fakt podj\u0119cia takiego wysi\u0142ku. Udzielajmy pochwa\u0142y od razu po zauwa\u017ceniu danego zachowania. Dzi\u0119ki temu zwi\u0119kszymy r\u00f3wnie\u017c szans\u0119 na to, \u017ce
w wyniku obserwacji konsekwencji danego czynu inne dzieci, by\u0107 mo\u017ce rodze\u0144stwo, r\u00f3wnie\u017c b\u0119d\u0105 go cz\u0119\u015bciej podejmowa\u0107. Jeszcze lepsz\u0105 form\u0105 wzmocnienia, ale i okazj\u0105 na rodzinne sp\u0119dzenie czasu jest wsp\u00f3lna aktywno\u015b\u0107. Nie ma nic bardziej atrakcyjnego dla dziecka ni\u017c spacer, granie w gry planszowe lub ogl\u0105danie bajki czy filmu
z rodzicem. Je\u015bli mamy trudno\u015b\u0107 z motywowaniem dziecka do konkretnej czynno\u015bci, np. do odrabiania lekcji to z pomoc\u0105 przychodzi nam zasada Premacka, okre\u015blana inaczej \u201ezasad\u0105 babci\u201d. Polega ona na tym, \u017ce zadanie przyjemne dla dziecka, sprawiaj\u0105ce mu rado\u015b\u0107 pozwala na wzmocnienie podj\u0119cia zadania mniej po\u017c\u0105danego. W praktyce oznacza to, \u017ce dziecko b\u0119dzie mog\u0142o, np. pogra\u0107 na komputerze jak odrobi prac\u0119 domow\u0105. Najpierw powinno, wi\u0119c wykona\u0107 zadanie mniej dla niego atrakcyjne po to, aby otrzyma\u0107 gratyfikacj\u0119
w postaci ulubionej aktywno\u015bci.<\/p>\n\n\n\n

            Nie zapominajmy, \u017ce wychowywanie to nie tylko dostarczanie dziecku wzmocnie\u0144. Podstaw\u0105 tego procesu jest zaufanie, poczucie bezpiecze\u0144stwa i mo\u017cliwo\u015b\u0107 rozmowy
o trapi\u0105cych problemach.  Rodzice niekiedy chc\u0105c zadba\u0107 jak najlepiej o wszechstronny rozw\u00f3j swojego dziecka, ju\u017c od najm\u0142odszych lat umo\u017cliwiaj\u0105 mu udzia\u0142 w r\u00f3\u017cnych zaj\u0119ciach dodatkowych. S\u0105 to z pewno\u015bci\u0105 po\u017c\u0105dane aktywno\u015bci jednak miejmy r\u00f3wnie\u017c na uwadze potrzeby i mo\u017cliwo\u015bci naszego dziecka. By\u0107 mo\u017ce warto zrezygnowa\u0107 z dodatkowej lekcji nowego j\u0119zyka na rzecz wsp\u00f3lnego sp\u0119dzenia czasu lub zwyk\u0142ego odpoczynku. Dzieci w wieku szkolnym i przedszkolnym s\u0105 mocno obci\u0105\u017cone r\u00f3\u017cnymi wzywaniami, obowi\u0105zkami
i bod\u017acami. Pozw\u00f3lmy, wi\u0119c im na chwil\u0119 wytchnienia
w spokojnym domowym \u015brodowisku, gdzie mo\u017cna porozmawia\u0107 oraz odreagowa\u0107 ci\u0119\u017cki dzie\u0144.
Nie zmuszajmy dziecka do ka\u017cdorazowego sp\u0119dzania czasu tak jak my by\u015bmy sobie tego \u017cyczyli, pozw\u00f3lmy dokona\u0107 wyboru, dajmy m\u0142odemu cz\u0142owiekowi mo\u017cliwo\u015b\u0107 decydowania, oczywi\u015bcie w miar\u0119 mo\u017cliwo\u015bci.<\/p>\n\n\n\n

            Wychowanie to r\u00f3wnie\u017c umiej\u0119tne wyznaczanie granic i sumienno\u015b\u0107 w ich respektowaniu. Dzieci lubi\u0105 przewidywalno\u015b\u0107, czuj\u0105 si\u0119 bezpiecznie, je\u015bli zasady s\u0105 jasno okre\u015blone. Pozw\u00f3lmy, wi\u0119c dziecku na eksplorowanie, dajmy przyzwolenie na do\u015bwiadczanie nowych sytuacji i tym samym doskonalenie swoich umiej\u0119tno\u015bci. Okre\u015blmy dok\u0142adnie jakie zachowania nie b\u0119d\u0105 przez nas akceptowane i z jakiego powodu, np. wyja\u015bnijmy, dlaczego stanowczo odmawiamy propozycjom zabawy przy ruchliwej ulicy. Pami\u0119tajmy, \u017ce to my jeste\u015bmy wzorem do na\u015bladowania, czy to dla malucha czy dorastaj\u0105cego nastolatka, chocia\u017c mog\u0142oby si\u0119 niekiedy wydawa\u0107 inaczej. Nasze nawyki i metody post\u0119powania s\u0105 przez nich bacznie obserwowane i w najmniej oczekiwanym momencie \u201ewykorzystywane\u201d. B\u0105d\u017amy dla dzieci w\u0142a\u015bciwym przyk\u0142adem.<\/p>\n\n\n\n

Du\u017co m\u00f3wi si\u0119 o potrzebach dzieci, to zrozumia\u0142e. Jednak nie nale\u017cy zapomina\u0107 o tym, \u017ce rodzic tak\u017ce ma swoje potrzeby i prawa. Przede wszystkim ma prawo do niewiedzy, nie musi zna\u0107 odpowiedzi na wszystkie pytania i trudno\u015bci. Ma prawo powiedzie\u0107, \u017ce jest zm\u0119czony
i potrzebuje chwili odpoczynku. Ma prawo poprosi\u0107 o pomoc i wsparcie. To w\u0142a\u015bnie \u015bwiadczy o \u015bwiadomo\u015bci rodzica, o jego odpowiedzialno\u015bci i dojrza\u0142o\u015bci. Na pok\u0142adzie samolotu rodzice najpierw proszeni s\u0105 o za\u0142o\u017cenie maseczek tlenowych sobie, a nast\u0119pnie dzieciom. Nigdy odwrotnie, dlaczego? W przeciwnym razie rodzic, kt\u00f3ry sam nie ma ju\u017c si\u0142y, z pewno\u015bci\u0105 nie pomo\u017ce ani dziecku ani sobie. Zadbajmy, wi\u0119c
o siebie jako rodzica i jako cz\u0142owieka.<\/p>\n\n\n\n

            Wychowanie to z pewno\u015bci\u0105 d\u0142ugi i wymagaj\u0105cy proces. Wymagaj\u0105cy dla dziecka, poniewa\u017c jest postawione przed konieczno\u015bci\u0105 przyswojenia wielu nowych zasad, umiej\u0119tno\u015bci i zachowa\u0144. Wymagaj\u0105cy tak\u017ce dla rodzic\u00f3w, gdy\u017c wyzwania jakie przed nimi stoj\u0105 niekiedy przerastaj\u0105 ich mo\u017cliwo\u015bci, chocia\u017c robi\u0105 co w ich mocy, aby wychowa\u0107 swoje dziecko najlepiej jak potrafi\u0105. Drogi Rodzicu! Jeste\u015b dla swojego dziecka kim\u015b wyj\u0105tkowym, jedynym i niepowtarzalnym. Kocha ci\u0119 bezgranicznie, chocia\u017c czasami nie potrafi tego okaza\u0107. B\u0105d\u017a wi\u0119c dla swojego dziecka wsparciem i reaguj na jakiego potrzeby, aby mog\u0142o z sukcesem przebrn\u0105\u0107 przez kolejne etapy rozwoju.<\/p>\n\n\n\n

\u201eBy wierzy\u0107 w siebie, musz\u0119 mie\u0107 kogo\u015b, kto we mnie uwierzy\u201d<\/em><\/p>\n\n\n\n

S. Garczy\u0144ski<\/em><\/p>\n\n\n\n

mgr Kamila Warzecha<\/p>\n\n\n\n

A. Ko\u0142akowski i A. Pisula. (2011). Spos\u00f3b na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna.<\/em> GWP: Sopot.<\/p>\n\n\n\n

M. Suchowierska, P. Ostaszewski, P. B\u0105bel. (2012). Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowanej analizy zachowania<\/em>. GWP: Sopot.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Wychowanie dziecka to pi\u0119kny, ale i odpowiedzialny proces, z kt\u00f3rym wi\u0105\u017c\u0105 si\u0119 niekiedy sytuacje trudne, wymagaj\u0105ce odpowiednich reakcji ze strony opiekun\u00f3w. To zupe\u0142nie zrozumia\u0142e, \u017ce rodzice poszukuj\u0105 wskaz\u00f3wek odno\u015bnie tego jakie kroki podj\u0105\u0107, aby m\u00f3c w jak najlepszy spos\u00f3b wspiera\u0107 swoje pociechy na kolejnych etapach rozwoju. Jak motywowa\u0107 do w\u0142a\u015bciwych zachowa\u0144? Jak sprawi\u0107, aby maluch wyr\u00f3s\u0142 na szcz\u0119\u015bliwego, doros\u0142ego cz\u0142owieka? Zastan\u00f3wmy si\u0119 jak w procesie wychowawczym zadba\u0107 o dziecko, jak i o rodzica.             Nasze wsparcie mo\u017ce mie\u0107 miejsce ju\u017c wtedy, gdy zauwa\u017cymy, \u017ce dziecko stara si\u0119 zrobi\u0107 co\u015b lepiej ni\u017c zawsze, jest bardziej pomocne, staranne. Wzmacniamy w\u00f3wczas sam fakt\u2026<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":3048,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[16],"tags":[],"blocksy_meta":{"styles_descriptor":{"styles":{"desktop":"","tablet":"","mobile":""},"google_fonts":[],"version":5}},"yoast_head":"\nWychowanie jako wymagaj\u0105cy proces, zar\u00f3wno dla dziecka jak i rodzica - Polska Uniwersytecka Szko\u0142a Kszta\u0142cenia Indywidualnego<\/title>\n<meta name=\"robots\" content=\"index, follow, max-snippet:-1, max-image-preview:large, max-video-preview:-1\" \/>\n<link rel=\"canonical\" href=\"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/kilka-slow-o-barierach-komunikacyjnych-w-kontakcie-z-dorastajaca-jednostka\ufffc\/\" \/>\n<meta property=\"og:locale\" content=\"pl_PL\" \/>\n<meta property=\"og:type\" content=\"article\" \/>\n<meta property=\"og:title\" content=\"Wychowanie jako wymagaj\u0105cy proces, zar\u00f3wno dla dziecka jak i rodzica - Polska Uniwersytecka Szko\u0142a Kszta\u0142cenia Indywidualnego\" \/>\n<meta property=\"og:description\" content=\"Wychowanie dziecka to pi\u0119kny, ale i odpowiedzialny proces, z kt\u00f3rym wi\u0105\u017c\u0105 si\u0119 niekiedy sytuacje trudne, wymagaj\u0105ce odpowiednich reakcji ze strony opiekun\u00f3w. To zupe\u0142nie zrozumia\u0142e, \u017ce rodzice poszukuj\u0105 wskaz\u00f3wek odno\u015bnie tego jakie kroki podj\u0105\u0107, aby m\u00f3c w jak najlepszy spos\u00f3b wspiera\u0107 swoje pociechy na kolejnych etapach rozwoju. Jak motywowa\u0107 do w\u0142a\u015bciwych zachowa\u0144? Jak sprawi\u0107, aby maluch wyr\u00f3s\u0142 na szcz\u0119\u015bliwego, doros\u0142ego cz\u0142owieka? Zastan\u00f3wmy si\u0119 jak w procesie wychowawczym zadba\u0107 o dziecko, jak i o rodzica.             Nasze wsparcie mo\u017ce mie\u0107 miejsce ju\u017c wtedy, gdy zauwa\u017cymy, \u017ce dziecko stara si\u0119 zrobi\u0107 co\u015b lepiej ni\u017c zawsze, jest bardziej pomocne, staranne. Wzmacniamy w\u00f3wczas sam fakt\u2026\" \/>\n<meta property=\"og:url\" content=\"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/kilka-slow-o-barierach-komunikacyjnych-w-kontakcie-z-dorastajaca-jednostka\ufffc\/\" \/>\n<meta property=\"og:site_name\" content=\"Polska Uniwersytecka Szko\u0142a Kszta\u0142cenia Indywidualnego\" \/>\n<meta property=\"article:publisher\" content=\"https:\/\/www.facebook.com\/uski.polska2002\" \/>\n<meta property=\"article:published_time\" content=\"2022-08-21T12:02:23+00:00\" \/>\n<meta property=\"article:modified_time\" content=\"2022-08-22T09:14:00+00:00\" \/>\n<meta property=\"og:image\" content=\"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/wp-content\/uploads\/2022\/08\/bariery-2-1024x829.jpg\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:width\" content=\"1024\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:height\" content=\"829\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:type\" content=\"image\/jpeg\" \/>\n<meta name=\"author\" content=\"admin\" \/>\n<meta name=\"twitter:card\" content=\"summary_large_image\" \/>\n<meta name=\"twitter:label1\" content=\"Napisane przez\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data1\" content=\"admin\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:label2\" content=\"Szacowany czas czytania\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data2\" content=\"5 minut\" \/>\n<script type=\"application\/ld+json\" class=\"yoast-schema-graph\">{\"@context\":\"https:\/\/schema.org\",\"@graph\":[{\"@type\":\"Article\",\"@id\":\"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/kilka-slow-o-barierach-komunikacyjnych-w-kontakcie-z-dorastajaca-jednostka%ef%bf%bc\/#article\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/kilka-slow-o-barierach-komunikacyjnych-w-kontakcie-z-dorastajaca-jednostka%ef%bf%bc\/\"},\"author\":{\"name\":\"admin\",\"@id\":\"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/#\/schema\/person\/9812c309eec5f5fe356e60843e463cd4\"},\"headline\":\"Wychowanie jako wymagaj\u0105cy proces, zar\u00f3wno dla dziecka jak i rodzica\",\"datePublished\":\"2022-08-21T12:02:23+00:00\",\"dateModified\":\"2022-08-22T09:14:00+00:00\",\"mainEntityOfPage\":{\"@id\":\"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/kilka-slow-o-barierach-komunikacyjnych-w-kontakcie-z-dorastajaca-jednostka%ef%bf%bc\/\"},\"wordCount\":934,\"commentCount\":0,\"publisher\":{\"@id\":\"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/#organization\"},\"articleSection\":[\"Dla rodzica\"],\"inLanguage\":\"pl-PL\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"CommentAction\",\"name\":\"Comment\",\"target\":[\"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/kilka-slow-o-barierach-komunikacyjnych-w-kontakcie-z-dorastajaca-jednostka%ef%bf%bc\/#respond\"]}]},{\"@type\":\"WebPage\",\"@id\":\"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/kilka-slow-o-barierach-komunikacyjnych-w-kontakcie-z-dorastajaca-jednostka%ef%bf%bc\/\",\"url\":\"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/kilka-slow-o-barierach-komunikacyjnych-w-kontakcie-z-dorastajaca-jednostka%ef%bf%bc\/\",\"name\":\"Wychowanie jako wymagaj\u0105cy proces, zar\u00f3wno dla dziecka jak i rodzica - Polska Uniwersytecka Szko\u0142a Kszta\u0142cenia Indywidualnego\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/#website\"},\"datePublished\":\"2022-08-21T12:02:23+00:00\",\"dateModified\":\"2022-08-22T09:14:00+00:00\",\"breadcrumb\":{\"@id\":\"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/kilka-slow-o-barierach-komunikacyjnych-w-kontakcie-z-dorastajaca-jednostka%ef%bf%bc\/#breadcrumb\"},\"inLanguage\":\"pl-PL\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"ReadAction\",\"target\":[\"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/kilka-slow-o-barierach-komunikacyjnych-w-kontakcie-z-dorastajaca-jednostka%ef%bf%bc\/\"]}]},{\"@type\":\"BreadcrumbList\",\"@id\":\"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/kilka-slow-o-barierach-komunikacyjnych-w-kontakcie-z-dorastajaca-jednostka%ef%bf%bc\/#breadcrumb\",\"itemListElement\":[{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":1,\"name\":\"Strona g\u0142\u00f3wna\",\"item\":\"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":2,\"name\":\"Wychowanie jako wymagaj\u0105cy proces, zar\u00f3wno dla dziecka jak i rodzica\"}]},{\"@type\":\"WebSite\",\"@id\":\"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/#website\",\"url\":\"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/\",\"name\":\"Polska Uniwersytecka Szko\u0142a Kszta\u0142cenia Indywidualnego\",\"description\":\"\",\"publisher\":{\"@id\":\"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/#organization\"},\"potentialAction\":[{\"@type\":\"SearchAction\",\"target\":{\"@type\":\"EntryPoint\",\"urlTemplate\":\"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/?s={search_term_string}\"},\"query-input\":\"required name=search_term_string\"}],\"inLanguage\":\"pl-PL\"},{\"@type\":\"Organization\",\"@id\":\"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/#organization\",\"name\":\"Polska Uniwersytecka Szko\u0142a Kszta\u0142cenia Indywidualnego\",\"url\":\"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/\",\"logo\":{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"pl-PL\",\"@id\":\"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/#\/schema\/logo\/image\/\",\"url\":\"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/wp-content\/uploads\/2022\/09\/logo-uski_1.png\",\"contentUrl\":\"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/wp-content\/uploads\/2022\/09\/logo-uski_1.png\",\"width\":3813,\"height\":1075,\"caption\":\"Polska Uniwersytecka Szko\u0142a Kszta\u0142cenia Indywidualnego\"},\"image\":{\"@id\":\"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/#\/schema\/logo\/image\/\"},\"sameAs\":[\"https:\/\/www.facebook.com\/uski.polska2002\"]},{\"@type\":\"Person\",\"@id\":\"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/#\/schema\/person\/9812c309eec5f5fe356e60843e463cd4\",\"name\":\"admin\",\"image\":{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"pl-PL\",\"@id\":\"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/#\/schema\/person\/image\/\",\"url\":\"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/268600e12c35b9c9887932d86d418536?s=96&d=mm&r=g\",\"contentUrl\":\"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/268600e12c35b9c9887932d86d418536?s=96&d=mm&r=g\",\"caption\":\"admin\"},\"sameAs\":[\"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\"],\"url\":\"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/author\/admin\/\"}]}<\/script>\n<!-- \/ Yoast SEO plugin. -->","yoast_head_json":{"title":"Wychowanie jako wymagaj\u0105cy proces, zar\u00f3wno dla dziecka jak i rodzica - Polska Uniwersytecka Szko\u0142a Kszta\u0142cenia Indywidualnego","robots":{"index":"index","follow":"follow","max-snippet":"max-snippet:-1","max-image-preview":"max-image-preview:large","max-video-preview":"max-video-preview:-1"},"canonical":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/kilka-slow-o-barierach-komunikacyjnych-w-kontakcie-z-dorastajaca-jednostka\ufffc\/","og_locale":"pl_PL","og_type":"article","og_title":"Wychowanie jako wymagaj\u0105cy proces, zar\u00f3wno dla dziecka jak i rodzica - Polska Uniwersytecka Szko\u0142a Kszta\u0142cenia Indywidualnego","og_description":"Wychowanie dziecka to pi\u0119kny, ale i odpowiedzialny proces, z kt\u00f3rym wi\u0105\u017c\u0105 si\u0119 niekiedy sytuacje trudne, wymagaj\u0105ce odpowiednich reakcji ze strony opiekun\u00f3w. To zupe\u0142nie zrozumia\u0142e, \u017ce rodzice poszukuj\u0105 wskaz\u00f3wek odno\u015bnie tego jakie kroki podj\u0105\u0107, aby m\u00f3c w jak najlepszy spos\u00f3b wspiera\u0107 swoje pociechy na kolejnych etapach rozwoju. Jak motywowa\u0107 do w\u0142a\u015bciwych zachowa\u0144? Jak sprawi\u0107, aby maluch wyr\u00f3s\u0142 na szcz\u0119\u015bliwego, doros\u0142ego cz\u0142owieka? Zastan\u00f3wmy si\u0119 jak w procesie wychowawczym zadba\u0107 o dziecko, jak i o rodzica.             Nasze wsparcie mo\u017ce mie\u0107 miejsce ju\u017c wtedy, gdy zauwa\u017cymy, \u017ce dziecko stara si\u0119 zrobi\u0107 co\u015b lepiej ni\u017c zawsze, jest bardziej pomocne, staranne. Wzmacniamy w\u00f3wczas sam fakt\u2026","og_url":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/kilka-slow-o-barierach-komunikacyjnych-w-kontakcie-z-dorastajaca-jednostka\ufffc\/","og_site_name":"Polska Uniwersytecka Szko\u0142a Kszta\u0142cenia Indywidualnego","article_publisher":"https:\/\/www.facebook.com\/uski.polska2002","article_published_time":"2022-08-21T12:02:23+00:00","article_modified_time":"2022-08-22T09:14:00+00:00","og_image":[{"width":1024,"height":829,"url":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/wp-content\/uploads\/2022\/08\/bariery-2-1024x829.jpg","type":"image\/jpeg"}],"author":"admin","twitter_card":"summary_large_image","twitter_misc":{"Napisane przez":"admin","Szacowany czas czytania":"5 minut"},"schema":{"@context":"https:\/\/schema.org","@graph":[{"@type":"Article","@id":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/kilka-slow-o-barierach-komunikacyjnych-w-kontakcie-z-dorastajaca-jednostka%ef%bf%bc\/#article","isPartOf":{"@id":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/kilka-slow-o-barierach-komunikacyjnych-w-kontakcie-z-dorastajaca-jednostka%ef%bf%bc\/"},"author":{"name":"admin","@id":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/#\/schema\/person\/9812c309eec5f5fe356e60843e463cd4"},"headline":"Wychowanie jako wymagaj\u0105cy proces, zar\u00f3wno dla dziecka jak i rodzica","datePublished":"2022-08-21T12:02:23+00:00","dateModified":"2022-08-22T09:14:00+00:00","mainEntityOfPage":{"@id":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/kilka-slow-o-barierach-komunikacyjnych-w-kontakcie-z-dorastajaca-jednostka%ef%bf%bc\/"},"wordCount":934,"commentCount":0,"publisher":{"@id":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/#organization"},"articleSection":["Dla rodzica"],"inLanguage":"pl-PL","potentialAction":[{"@type":"CommentAction","name":"Comment","target":["https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/kilka-slow-o-barierach-komunikacyjnych-w-kontakcie-z-dorastajaca-jednostka%ef%bf%bc\/#respond"]}]},{"@type":"WebPage","@id":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/kilka-slow-o-barierach-komunikacyjnych-w-kontakcie-z-dorastajaca-jednostka%ef%bf%bc\/","url":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/kilka-slow-o-barierach-komunikacyjnych-w-kontakcie-z-dorastajaca-jednostka%ef%bf%bc\/","name":"Wychowanie jako wymagaj\u0105cy proces, zar\u00f3wno dla dziecka jak i rodzica - Polska Uniwersytecka Szko\u0142a Kszta\u0142cenia Indywidualnego","isPartOf":{"@id":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/#website"},"datePublished":"2022-08-21T12:02:23+00:00","dateModified":"2022-08-22T09:14:00+00:00","breadcrumb":{"@id":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/kilka-slow-o-barierach-komunikacyjnych-w-kontakcie-z-dorastajaca-jednostka%ef%bf%bc\/#breadcrumb"},"inLanguage":"pl-PL","potentialAction":[{"@type":"ReadAction","target":["https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/kilka-slow-o-barierach-komunikacyjnych-w-kontakcie-z-dorastajaca-jednostka%ef%bf%bc\/"]}]},{"@type":"BreadcrumbList","@id":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/kilka-slow-o-barierach-komunikacyjnych-w-kontakcie-z-dorastajaca-jednostka%ef%bf%bc\/#breadcrumb","itemListElement":[{"@type":"ListItem","position":1,"name":"Strona g\u0142\u00f3wna","item":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/"},{"@type":"ListItem","position":2,"name":"Wychowanie jako wymagaj\u0105cy proces, zar\u00f3wno dla dziecka jak i rodzica"}]},{"@type":"WebSite","@id":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/#website","url":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/","name":"Polska Uniwersytecka Szko\u0142a Kszta\u0142cenia Indywidualnego","description":"","publisher":{"@id":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/#organization"},"potentialAction":[{"@type":"SearchAction","target":{"@type":"EntryPoint","urlTemplate":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/?s={search_term_string}"},"query-input":"required name=search_term_string"}],"inLanguage":"pl-PL"},{"@type":"Organization","@id":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/#organization","name":"Polska Uniwersytecka Szko\u0142a Kszta\u0142cenia Indywidualnego","url":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/","logo":{"@type":"ImageObject","inLanguage":"pl-PL","@id":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/#\/schema\/logo\/image\/","url":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/wp-content\/uploads\/2022\/09\/logo-uski_1.png","contentUrl":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/wp-content\/uploads\/2022\/09\/logo-uski_1.png","width":3813,"height":1075,"caption":"Polska Uniwersytecka Szko\u0142a Kszta\u0142cenia Indywidualnego"},"image":{"@id":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/#\/schema\/logo\/image\/"},"sameAs":["https:\/\/www.facebook.com\/uski.polska2002"]},{"@type":"Person","@id":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/#\/schema\/person\/9812c309eec5f5fe356e60843e463cd4","name":"admin","image":{"@type":"ImageObject","inLanguage":"pl-PL","@id":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/#\/schema\/person\/image\/","url":"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/268600e12c35b9c9887932d86d418536?s=96&d=mm&r=g","contentUrl":"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/268600e12c35b9c9887932d86d418536?s=96&d=mm&r=g","caption":"admin"},"sameAs":["https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj"],"url":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/author\/admin\/"}]}},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3043"}],"collection":[{"href":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3043"}],"version-history":[{"count":5,"href":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3043\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3086,"href":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3043\/revisions\/3086"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/wp-json\/wp\/v2\/media\/3048"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3043"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3043"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3043"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}