{"id":3028,"date":"2022-08-21T11:55:47","date_gmt":"2022-08-21T11:55:47","guid":{"rendered":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/?p=3028"},"modified":"2022-08-22T09:42:36","modified_gmt":"2022-08-22T09:42:36","slug":"jak-rozmawiac-z-dzieckiem-aby-chcialo-sluchac%ef%bf%bc","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/uski-polska.edu.pl\/rozwoj\/jak-rozmawiac-z-dzieckiem-aby-chcialo-sluchac%ef%bf%bc\/","title":{"rendered":"Jak rozmawia\u0107 z dzieckiem, aby chcia\u0142o s\u0142ucha\u0107?"},"content":{"rendered":"\n
Komunikacja interpersonalna wpisana jest w ludzkie istnienie, o czym \u015bwiadcz\u0105 s\u0142owa P. Watzlawicka (1969), i\u017c niemo\u017cliwym jest niekomunikowanie si\u0119. Nawet brak werbalnego komunikatu wi\u0105\u017ce si\u0119 z przekazaniem wiadomo\u015bci. Efektywna komunikacja poprawia jako\u015b\u0107 \u017cycia, gdy\u017c jest istotnym narz\u0119dziem umo\u017cliwiaj\u0105cym osi\u0105ganie cel\u00f3w. Jednak\u017ce podczas procesu komunikowania si\u0119 mog\u0105 pojawi\u0107 si\u0119 bariery komunikacyjne, kt\u00f3re zak\u0142\u00f3caj\u0105 jego efektywny przebieg. Przyczyniaj\u0105 si\u0119 one do powstawania nieporozumie\u0144, co wp\u0142ywa na przejawianie oporu przez dziecko oraz wycofywanie si\u0119 z rozmowy.<\/p>\n\n\n\n
Bariery komunikacyjne rozumiane jako zak\u0142\u00f3cenia uniemo\u017cliwiaj\u0105ce efektywne komunikowanie si\u0119 mo\u017cna przezwyci\u0119\u017ca\u0107 wykorzystuj\u0105c sposoby usprawniaj\u0105ce przebieg procesu komunikowania si\u0119. T. Gordon (1994) uwa\u017ca, \u017ce problemy w komunikacji z dzieckiem z najwi\u0119kszym powodzeniem rozwi\u0105zuje si\u0119 stosuj\u0105c w komunikacji j\u0119zyk akceptacji. Przekazywanie komunikat\u00f3w zawieraj\u0105cych akceptacj\u0119 wp\u0142ywa na umocnienie poczucia w\u0142asnej warto\u015bci, sprawstwa oraz motywacji dziecka. Ponadto skutkuje zaakceptowaniem przez dziecko prze\u017cywanych problem\u00f3w oraz w\u0142asnych negatywnych uczu\u0107, takich jak l\u0119k, z\u0142o\u015b\u0107. Akceptacja przekazywana za po\u015brednictwem s\u0142\u00f3w umo\u017cliwia dziecku konstruktywne rozwi\u0105zanie trudno\u015bci oraz u\u015bwiadomienie sobie, \u017ce posiada zasoby do radzenia sobie.<\/p>\n\n\n\n
Nabyciu umiej\u0119tno\u015bci efektywnego komunikowania si\u0119 z dzieckiem mo\u017ce sprzyja\u0107 poprawa umiej\u0119tno\u015bci s\u0142uchania. T. Gordon (1994) podkre\u015bla, \u017ce jednym z najskuteczniejszych sposob\u00f3w podczas rozmowy z dzieckiem jest aktywne s\u0142uchanie. Polega ono na pr\u00f3bie zrozumienia przez rodzica prze\u017cy\u0107 dziecka oraz znaczenia przekazywanych przez niego tre\u015bci. Rodzic interpretuje oraz parafrazuje otrzyman\u0105 tre\u015b\u0107, a nast\u0119pnie przekazuje j\u0105 werbalnie w formie informacji zwrotnej do dziecka. Celem jest potwierdzenie czy jego interpretacja jest poprawna. Istotne, \u017ce rodzic nie ustosunkowuje si\u0119 w \u017caden spos\u00f3b do odebranej informacji. Oznacza to, i\u017c parafraza nie zawiera indywidualnych opinii, s\u0105d\u00f3w, argument\u00f3w oraz rad. W rezultacie dziecko mo\u017ce zweryfikowa\u0107 czy rodzic adekwatnie do jego intencji zrozumia\u0142 przekazan\u0105 wiadomo\u015b\u0107.<\/p>\n\n\n\n
Kolejnym ze sposob\u00f3w, kt\u00f3ry wp\u0142ywa na popraw\u0119 komunikowania si\u0119 rodzica z dzieckiem jest zmiana wypowiedzi ,,ty\u201d na wypowiedzi ,,ja\u201d. Wypowiedzi ,,ty\u201d przyczyniaj\u0105 si\u0119 do powstawania zak\u0142\u00f3ce\u0144, gdy\u017c oceniaj\u0105 lub obwiniaj\u0105 dziecko. Rodzic zamiast przekazywa\u0107 w\u0142asne odczucia zwi\u0105zane z zachowaniem dziecka, koncentruje si\u0119 na przypisywaniu mu negatywnych cech. Natomiast wypowiedzi ,,ja\u201d umo\u017cliwiaj\u0105 przezwyci\u0119\u017cenie barier komunikowania si\u0119, gdy\u017c komunikuj\u0105 szczere odczucia jakie rodzic ma wzgl\u0119dem zachowania dziecka. Dlatego te\u017c dziecko nie ma mo\u017cliwo\u015bci, aby im zaprzeczy\u0107 oraz nie ma powodu do przejawiania bunt oraz oporu. Rodzic formu\u0142uj\u0105c wypowiedzi ,,ja\u201d nie wywiera wp\u0142ywu na dziecko odno\u015bnie konieczno\u015bci zmiany nieakceptowanego zachowania. Natomiast umo\u017cliwia dziecku przejmowanie odpowiedzialno\u015bci oraz dokonanie samodzielnego wyboru zmiany lub nie swoich dzia\u0142a\u0144. Wypowiedzi zorientowane na ,,ja\u201d komunikuj\u0105 r\u00f3wnie\u017c przekonanie, \u017ce dziecko uwzgl\u0119dni potrzeby rodzica oraz posiada umiej\u0119tno\u015bci, aby w spos\u00f3b konstruktywny rozwi\u0105za\u0107 zaistnia\u0142y problem. Zazwyczaj wypowiedzi ,,ja\u201d przyczyniaj\u0105 si\u0119 do modyfikacji nieakceptowanego zachowania, a zmiana ta wp\u0142ywa na popraw\u0119 relacji pomi\u0119dzy rodzicem a dzieckiem. Istotne jest r\u00f3wnie\u017c, \u017ce szczere wypowiedzi ,,ja\u201d przekazuj\u0105ce prawdziwe odczucia rodzica sprzyjaj\u0105 formu\u0142owaniu przez dziecko tego samego rodzaju wypowiedzi.<\/p>\n\n\n\n
W\u0142odzimierz G\u0142odowski (2001) wyr\u00f3\u017cnia zasady, kt\u00f3rych przestrzeganie pozwala na rozwini\u0119cie nowego sposobu s\u0142uchania umo\u017cliwiaj\u0105cego radzenie sobie z barierami utrudniaj\u0105cymi prawid\u0142owe odebranie przekazywanych przez dziecko tre\u015bci. Pierwsza z wyodr\u0119bnionych dotyczy rozwijania umiej\u0119tno\u015bci bycia cierpliwym. Rodzic powinien wys\u0142ucha\u0107 pe\u0142n\u0105 tre\u015b\u0107 komunikatu, bez przerywania dziecku. Istotne, aby nie ponagla\u0107 dziecka poprzez okazywanie dezaprobaty oraz braku zainteresowania. Natomiast w przypadku braku wystarczaj\u0105cego czasu na pe\u0142ne wys\u0142uchanie dziecka nale\u017cy poprzesta\u0107 na dotychczas zdobytych informacjach, zamiast ponagla\u0107 oraz s\u0142ucha\u0107 po\u0142owicznie. Kolejna z wyr\u00f3\u017cnionych wskaz\u00f3wek zobowi\u0105zuje do rozwijania uwa\u017cno\u015bci oraz uprzejmo\u015bci. Aby pokona\u0107 barier\u0119 powstaj\u0105c\u0105 poprzez brak uwa\u017cno\u015bci w s\u0142uchaniu nale\u017cy intensyfikowa\u0107 zdolno\u015b\u0107 koncentracji uwagi na temacie rozmowy oraz dziecku. Nale\u017cy r\u00f3wnie\u017c wykorzystywa\u0107 zasad\u0119 sprz\u0119\u017cenia zwrotnego adekwatnie do wymog\u00f3w konwersacji. Kolejna z opisanych wskaz\u00f3wek dotyczy gotowo\u015bci do uczenia si\u0119 podczas konwersacji. Wi\u0105\u017ce si\u0119 to z umiej\u0119tno\u015bci\u0105 odebrania, zinterpretowania oraz zrozumienia stanowiska dziecka. Aby radzi\u0107 sobie z powstaj\u0105cymi podczas s\u0142uchania zak\u0142\u00f3ceniami, rodzic powinien rozwija\u0107 umiej\u0119tno\u015b\u0107 bycia otwartym na opini\u0119 oraz propozycj\u0119 innych. W tym celu nale\u017cy ogranicza\u0107 manifestowanie z g\u00f3ry okre\u015blonego stanowiska oraz wyra\u017canie niech\u0119ci zmiany swojego punktu widzenia. Istotne jest r\u00f3wnie\u017c, aby rodzic nie reagowa\u0142 zbyt przesadnie na przekaz. Podczas przebiegu procesu komunikowania powinno si\u0119 nieustannie likwidowa\u0107 przeszkadzaj\u0105ce w s\u0142uchaniu bariery, tak aby wys\u0142ucha\u0107 pe\u0142n\u0105 informacj\u0119 i w efekcie pozna\u0107 punkt widzenia dziecka. Nast\u0119pna wskaz\u00f3wka wi\u0105\u017ce si\u0119 z powstrzymywaniem przesadnej reakcji na dziecko. Pomimo i\u017c, zachowania oraz wypowiedzi dziecka mog\u0105 wprawia\u0107 rodzica w z\u0142o\u015b\u0107 oraz rozkojarzenie, powinien on rozwija\u0107 umiej\u0119tno\u015b\u0107 koncentracji uwagi na tre\u015bci przekazu, a nie osobie. Ponadto rodzic nie powinien prezentowa\u0107 pseudos\u0142uchania. Oznacza to, \u017ce nie nale\u017cy udawa\u0107 oraz sprawia\u0107 wra\u017cenia, \u017ce s\u0142ucha si\u0119 dziecka.<\/p>\n\n\n\n
Stosowanie w codziennej praktyce powy\u017cszych wskaz\u00f3wek mo\u017ce przyczyni\u0107 si\u0119 do pokonania pojawiaj\u0105cych si\u0119 podczas rozmowy bariery komunikacyjnych, a w rezultacie pozwoli osi\u0105gn\u0105\u0107 efektywn\u0105 komunikacj\u0119 z dzieckiem. <\/p>\n\n\n\n
Bibliografia: Komunikacja interpersonalna wpisana jest w ludzkie istnienie, o czym \u015bwiadcz\u0105 s\u0142owa P. Watzlawicka (1969), i\u017c niemo\u017cliwym jest niekomunikowanie si\u0119. Nawet brak werbalnego komunikatu wi\u0105\u017ce si\u0119 z przekazaniem wiadomo\u015bci. Efektywna komunikacja poprawia jako\u015b\u0107 \u017cycia, gdy\u017c jest istotnym narz\u0119dziem umo\u017cliwiaj\u0105cym osi\u0105ganie cel\u00f3w. Jednak\u017ce podczas procesu komunikowania si\u0119 mog\u0105 pojawi\u0107 si\u0119 bariery komunikacyjne, kt\u00f3re zak\u0142\u00f3caj\u0105 jego efektywny przebieg. Przyczyniaj\u0105 si\u0119 one do powstawania nieporozumie\u0144, co wp\u0142ywa na przejawianie oporu przez dziecko oraz wycofywanie si\u0119 z rozmowy. Bariery komunikacyjne rozumiane jako zak\u0142\u00f3cenia uniemo\u017cliwiaj\u0105ce efektywne komunikowanie si\u0119 mo\u017cna przezwyci\u0119\u017ca\u0107 wykorzystuj\u0105c sposoby usprawniaj\u0105ce przebieg procesu komunikowania si\u0119. T. Gordon (1994) uwa\u017ca, \u017ce problemy w komunikacji z\u2026<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":3030,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[16],"tags":[],"blocksy_meta":{"styles_descriptor":{"styles":{"desktop":"","tablet":"","mobile":""},"google_fonts":[],"version":5}},"yoast_head":"\n
Watzlawick, P. (1969), Menschliche Kommunikation.<\/em> Bern: Stuttgart
Morreale, S., Spitzberg, B., Barge, J.K. (2015), Komunikacja mi\u0119dzy lud\u017ami: motywacja, wiedza, umiej\u0119tno\u015bci. <\/em>Warszawa: PWN
Gordon, T. (1994), Wychowanie bez pora\u017cek. Warszawa: PAX
G\u0142odowski, W. (2001), Komunikowanie interpersonalne. Warszawa: Hansa Communication<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"